יום שלישי, 30 באוגוסט 2011

מעניין מה היה אומר על זה שגיב טיירי. באמת מעניין


"Hu hu...ever get the feeling your'e being cheated?"
ג'ון ליידון, ההופעה האחרונה של הסקס פיסטולס

מי שקורא את הבלוג שם לב שעיקר הפוקוס שלו הוא מוזיקה "ישנה". הטעם המוסיקלי שלי, ואני מודה בכך בפה מלא, הוא בעיקר מוסיקה משנות השישים-שבעים. זה לא סותר את העובדה שאני חי בעולם ואני משתדל להיות גם עם אצבע על הדופק. ועכשיו יש סיפור שמבעיר את כל עולם המוסיקה הישראלית ובעיניי גם הרבה יותר- ה"מרגול-גייט". לא התכוונתי להתייחס ל"כוכב נולד" בפעם השנייה בכמה חודשים, אבל אין ברירה- זה מאורע אדיר שההשלכות שלו עצומות.

אני מודה שעד לא מזמן הרגשתי מאוד לא נעים מפרשיית המעצר של מרגול, ולא בגלל חומרת הדברים אלא דווקא ממה שבזמנו נראה כמו חגיגה אחת גדולה של המשטרה וה"תשקורת". קודם כל, אם נריץ את הטייפ חודש אחורה, מרגול הייתה בין אנשי הציבור היחידים שהם לא פוליטיקאים מהליכוד שיצאו נגד דפני ליף ושות'. הטיעונים שלה והשפה שבה השתמשה היו מכוערים אבל עד היום אני חושב שהיה לה הרבה אומץ לומר את אשר ליבה, טוב שעשתה זאת כי אנחנו חיים במדינה פלורליסטית בה מותר להשמיע גם דעות לא פופולריות כל עוד אינך מסית לרצח (מה רע בקצת ביקורת, חבר'ה?) ואני חושב שאכן נעשה עליה עליהום דוחה ומיותר, כאילו כל אחד צריך להתכופף בפני מלאת האוהלים (גילוי נאות: אני בעד המחאה והשתתפתי בכמה הפגנות) וכאילו המחאה קדושה ולאיש אין זכות לערער עליה. זה היה לא הוגן ולפחות בסיטואציה הזו נעשה למרגול עוול תקשורתי וציבורי שגבל בזובור.

אבל כל זה מתגמד ומתאפס ונשכח לאור הפרשייה החדשה. גם כאן, בהתחלה זה נראה מסריח במיוחד- היה שקוף מאוד שהמשטרה מפמפמת את הסיפור ומאכילה את ה"תשקורת" בג'חנון הטרי שקרוי מרגול, ומכוערת במיוחד הייתה הדלפת תמונת המעצר של מרגול לעיתונות. אך עם הזמן מסתבר יותר ויותר שיש דברים בגו, ובכל יום שעובר מתגבשת תמונה של מרגול כפושעת עם קבלות.

וזה מביא אותי למי שבאמת רציתי לדבר עליו, וזו לא מרגול- נראה שהיא תקבל את שלה; אלה המעסיקים שלה, "טדי הפקות" וקשת. ביום שני התייצבו טמירה ירדני ויואב צפיר למסיבת עיתונאים מאולתרת שכזו  (במגרש הביתי שלהם כמובן- אתר "מאקו", שנחשו איזה זכיין טלוויזיה מנהל אותו), ובה הגיבו לראשונה על הריח המבאיש שעולה מ"כוכב נולד" בעקבות הפרשה. זה היה נראה ממש כמו שני פוליטיקאים מזן הביבי-ברק שמתייצבים מול המצלמות. ירדני, שהפגינה זחיחות ויהירות מרשימה ביותר והרשתה לעצמה לספר על הנסיעה שלה עם מארינה מקסימיליאן בלומין לוייטנאם, טענה כי "לא קרה כלום", ויואב צפיר חזר והדגיש כי "התכנית לא נפגעה". יעני- שחקנית מרכזית בתוכנית בחשה בקלחת והופעלה מרחוק ע"י גורמים בעולם התחתון כדי לתמרן את התוכנית ו"לעקוץ" לה את אחד הסטארים שלה, אבל לדעת האדונים הנכבדים לא קרה כלום ואין לזה קשר לתוכנית.

הפרשייה הנוכחית חושפת את "כוכב נולד" בשיא עליבותה ובעיקר במלוא מערומיה- זו לא "תכנית בידור". זו לא תוכנית של "אנשים תמים וזכים" כפי שירדני טוענת בראיון. זו גם לא תוכנית ש"מחזירה עטרה ליושנה" ו"מחייה את הזמר העברי" כפי שטענו קברניטי התוכנית בעבר כנגד מבקריה. זו פשוט מכונה ליצירת כסף. חד וחלק. זו תוכנית שהקאפיטליזם החזירי הוא נר לרגילה. ועכשיו, כשאחת ממשתתפיה הלכה רחוק מדי עם הרצון לנגב את הישבן עם שטר של מאה שקל, מנסים מנהלי התוכנית להתנער מהפרשייה כאילו אין להם שום קשר.

הנה תרגיל מחשבתי: "כוכב נולד" מנפצת את שיאי הרייטינג כבר שנים. כמו הרבה הפקות אחרות של "קשת" גם היא חורכת מסכים וכמובן מרוויחה יופי של סכומים מפרסומות. בנוסף, "טדי הפקות" גם מייצגת את האמנים וגם מפיקה להם דיסקים ומארגנת להם הופעות, כך ש"כוכב נולד" מרוויחה לא רק מפרסומות ומנתוני צפייה אלא גם ממכירות דיסקים וכרטיסים. אבל גם זה לא מספיק ל"כוכב נולד"- כדי להצביע לאמן האהוב עלייך, אתה צריך לסמס. ולסמס עולה כסף. כמה? שקל. תכפילו שקל בעשר הפעמים שניתן להצביע בכל אמצעי הצבעה, תכפילו באני לא יודע כמה אלפים- לא צריך להיות סטיבן הוקינג כדי לחשב ש"כוכב נולד" מרוויחה הון עתק על האס-אם-אסים האלה. יש שתי מילים בעברית לתאר את הדבר הזה- תאוות בצע.  

והנה, קרו שני מקרים של רמאויות ב"כוכב נולד"- האחת הייתה זיוף הגיל של עומר אדם, והשנייה הייתה זיוף ההצבעות של תמר יהלומי. בשני המקרים האלה מה שקרה, וזה לא באשמת "כוכב נולד" אבל בהחלט באחריות התכנית, הוא שאלפי אנשים- רובם בני נוער זבי חוטם שדי לא יודעים מהחיים שלהם, אם נעשה פילוח שוק על רגל אחת- סימסו את הצבעתם לתוכנית, אך הצבעתם הייתה שווה כקליפת השום. עכשיו, הדבר הנכון, האחראי, הישר, ההגון והצודק לעשות היה להחזיר למסמסים את כספם חזרה. נדמה לי שטכנולוגית זה אפשרי. לא אפשרי? אז היה אפשר להכריז שמעתה והלאה, עד סוף העונה, האסמסים הם חינם אין כסף.פישלנו? נהיה לארג'ים, האסמסים עלינו. גם זה לא קרה. כלומר- "כוכב נולד" נהנתה מכספם של הצופים, אך הצופים לא נהנו מהבחירה שלהם. משמע-"כוכב נולד" הפירה חוזה עם הצופים שלה, וצחקה כל הדרך אל הבנק. כמובן שהכוכבים שהודחו בטעות הוחזרו לתוכנית לעוד סיבוב- לא כדי לתקן את העוול שנגרם לזמרים, אלא כדי לגזור קופון נוסף של סיבוב חוזר של הצבעות ואסמסים.

ועכשיו, שימו לב לזה. השופטת מרגול סרחה, וסרחה בגדול, והסריחה איתה את כל התוכנית כולה. מעתה והלאה אמון הציבור בתוכנית נגמר- יותר לא ניתן להאמין לאף שופט, לא ניתן לסמוך על אף הצבעה. בדרך כלל, כשפוליטיקאי- ואני בכוונה חוזר שוב ושוב לאנלוגיה בין "כוכב נולד" ופוליטיקה- הופך לכזה לא אמין ומתנהג ברשלנות כמו שקרה ב"כוכב נולד", אנו דורשים שהוא ייקח אחריות, יתפטר ויילך הביתה. וזה, חברים, הדבר הנכון לעשות- לסגור את השאלטר על התוכנית, לסיים אותה לאלתר ודי. מרגול לא הפכה לפושעת בין לילה, גברת ירדני- היא עבדה אצלך, היא הרוויחה בשבילך הרבה כסף, וכן, את בין השאר אחראית למעשיה בכל מה שקשור ל"כוכב נולד", כך שכל התירוצים של "אכלו-לי-שתו-לי" לא תופסים פה.

אפשר לפרוט את מסיבת העיתונאים של צפיר וירדני לשני טיעונים עיקריים: הטיעון הראשון הוא, שהטענה לפיה מרגול ניסתה להשפיע על תוצאות התוכנית היא מגוחכת משום שאחוז ההשפעה הישיר של כל שופט הוא קטן והרוב הגדול של ההצבעה גם כך מוכתב ע"י הצופים. גם זו חוצפה משום שבעצם הם מתנערים מכל הקונספט של "שופט": מרגול לא רק הביעה את דעתה, היא גם עיצבה במובן מסוים- לא ישיר, עקיף- את דעת קהל הצופים בבית. לא סתם התרעמתי בפוסט הקודם שייחסתי ל"כוכב נולד" על השיפוט המתחנף והמתרפס- הוא באמת היה כזה ואין ספק כי יש לו השפעה מכרעת. השופטים בהכרח משפיעים על דעת המסמסים, הרי בשביל זה הם שם, אחרת לפי מה שירדני וצפיר אומרים למעשה ניתן לפטר את השופטים ולתת לקהל לדרג את כל ההצבעות. ומכאן- מרגול, שדעתה עוותה ע"י עבריינים, עיוותה גם את דעת הצופים. במילים אחרות- שוב עבדו על המסמסים, שוב נלקח מהם כסף שלא באופן תמים, ושוב- הם לא יקבלו מזה שקל.

הטיעון הראשון הרבה פחות אינטיליגנטי והרבה יותר מקומם: לא ראינו, לא שמענו, לא ידענו. ואני אומר: לא יכול להיות שלא חשבתם שמשהו פה מסריח. לא יכול להיות שמרגול יכולה להזכיר שם של אדם שאף אחד לא מכיר בשידור חי, ואף אחד לא יינסה לעשות את הקישור שמדובר בשמו- האמיתי, לא מפוברק או מקודד או משהו מתוחכם- של עבריין שהוא מ-מ-ש   ב-מ-ק-ר-ה  גם קרוב משפחה של הזמר לו היא אומרת את הדברים (דרך אגב- חבל לי על לירון רמתי, דווקא בחור מוכשר, אני מקווה שהוא ייצא נקי מכל הסיפור). אני לא חושב שאנשי "כוכב נולד" הם פושעים בשום צורה, לא סביר שצדי צרפתי הוא רוצח שכיר ושלצביקה הדר יש משחטת רכב בחצר האחורית, אבל ההיתממות הזו מפליאה אותי. בקיצור, כל הסיפור מסריח עד השמיים, וכל ניסיונותיהם של אנשי "כוכב נולד" למזער את הנזקים- המצטברים יש לציין, אם סופרים את האסמסים שנגזלו במרמה ולא הוחזרו לצופים מהפרשיות הקודמות- הם צבועים, זחוחים ודוחים. ממש כמו כמה אנשים שאני מכיר שגרים במגדלי אקירוב או בהולילנד. ודרך אגב, נכון לכתיבת שורות אלה, מי שייכנס לאתר הבית של "כוכב נולד" כנראה נכנס למסע בזמן חודשיים אחורה- אין ולו אזכור אחד של הפרשה. שום דיווח, שום גילוי דעת, כלום. למרבה החוצפה מרגול עדיין מוצגת שם כשופטת בתוכנית. כלומר, יש התנערות מוחלטת של התוכנית מהפרשה.

יהיו בוודאי כאלו שישאלו- מה אתה רוצה? מי שטיפש מספיק לסמס ולשלם על זה, שישלם, זו מדינה חופשית וזו כלכלה חופשית. ואני אומר: לא נכון. "כוכב נולד" לוקחת לעצמה את הפריבילגיה לחלוב את צופיה- בעיקר בני נוער שאין להם בעיה לבזבז את דמי הכיס שלהם, בואו לא ניתמם- מה שכמעט אף תוכנית אחרת לא עושה. כל התוכניות חיות על פרסומות- כמעט אף אחת לא נכנסת לכיס של הצופים.לכן לדעתי, אם אתה חולב את כל הכסף הזה, אתה צריך להיות גם אחראי, ומאוד, אבל מאוד, להיזהר על הכסף של צופיך. וזה מה שבאמת מרגיז בכל הסיפור הזה- הזלזול העמוק והמחפיר של ירדני, צפיר ושות' בכסף ובאינטיליגנציה של צופיהם, ועל זה מגיע להם לסגור את הבאסטה.

ויפה שעה אחת קודם. 

2 תגובות:

  1. שמע יואב,
    אני נהנה לקרוא את הבלוג, אבל בבקשה, תגדיל טיפה את גודל הפונט, תשנה צבע ללבן (או יותר טוב, כתוב בשחור על רקע לבן)
    עם העיצוב הנוכחי כואב לי הראש אחרי חמש דקות קריאה.

    השבמחק