יום שבת, 25 באוגוסט 2012

טעון קיפוח






לאחרונה, כמו שקורה מדי כמה זמן במוזיקה הישראלית, השד העדתי שוב יצא מהבקבוק. לפני כחודש דודו אהרון הכריז שהוא יוצא למאבק נגד העוול שנגרם לו, כדבריו, מצד גלגל"צ. "העובדה שמתעלמים מאמן בסדר הגודל שלי היא מחדל", טוען אהרון ומאז הצטרפו אליו עוד כמה אמנים ממה שמכונה "מוזיקה מזרחית", אבל אני אקרא לו כאן "פופ ים-תיכוני" ובקצרה פי"ת. ולפני שבוע, אורטל בן דיין כתבה טורפרובוקטיבי  באתר "קפה גיברלטר" שבו היא טענה, בגדול, שהתוכן של אמנים אשכנזים נתפס באופן שונה מתוכן אקוויוולנטי שלאמנים מהפי"ת: טקסט שלילי, כלומר כזה שלוקה בשוביניזם, מיזוגניה, לאומנות, ציניות, טפשות או עלגות שנכתב ע"י אשכנזי נתפס כ"חתרני", בעוד שטקסט כזה, אם יושר (בדגש על "אם") ע"י זמר פי"ת, ייתפס כעילג ואלים.  מכיוון שאנחנו חיים ביום ב-2012 ולא ב-1982, טענות כאלה וטענות דומות שעולות מדי פעם ממלאות אותי תמיהה.

קודם כל, בואו נבחן את המציאות: אמני הפי"ת, שנמנים על בני עדות המזרח, הם המצליחים ביותר היום בישראל. אייל גולן, קובי פרץ, דודו אהרון ואחרים הם בחזקת מיליונרים. הם מפוצצים הופעות, הם מוכרים המון תקליטים, הם גרים בדירות פאר ונוסעים במכוניות ראוותניות, הם חורשים וקורעים את הארץ ועובדים מאוד קשה, והם מרוויחים יפה מאוד. ההצלחה המסחרית שלהם לא מוטלת בספק. מהבחינה הזו הם מנצחים בנוקאאוט את האמנים המזוהים עם הממסד האשכנזי ,גם כאשר אותם אמנים גם הם בחלקם ממוצא מזרחי; אלו לא בדיוק סוגרים את החודש. מה שכן, מבחינה אומנותית, אמני הפי"ת אינם בון-טון, הם נתפסים כיצרנים של בידור נמוך מצח ונחות, וכבר היה מי שאמר שזו מוזיקה ש"לא ברא השטן". מהבחינה הזו, אמני הממסד האשכנזי זוכים ליד מלטפת וחיבוק חם הרבה יותר.

דוד אהרון השתדל לא לתת למחאה שלו אפיל "מזרחי". הוא טוען כי על אף שהוא לא צריך את גלגל"צ, לא מתעניין בגלגל"צ ואפילו לא שומע בעצמו את גלגל"צ, הוא מרגיש שנגרם לו עוול כאשר אמן בסדר גודל שלו לא מושמע שם (ניסוח שלו). התחנה הזו נתפסת בעיניי אהרון כגולת הכותרת של המיינסטרים, אפילו יותר מקיסריה הנכספת- אחרי הכל, כל אחד יכול להופיע בקיסריה אם הוא מוכן לשאת בעלויות, אבל לגלגל"צ צריך להיבחר, צריך להיכנס לפלייליסט. את הסיפוק הזה, הכיבוש הזה, לא נותנים לאהרון ואת זה הוא דורש בכח. כך שהקו של אהרון הוא- מקפחים את אמני הפי"ת. לא חשוב מאיזו עדה.

אורטל בן דיין, לעומתו, מדברת דוגרי- היא מוציאה את השד באופן גלוי. נקודת המוצא שלה הוא מקרה היפותטי לחלוטין, שלא באמת ארע במציאות: היא גוללת את סיפורו של הזמר זהר צברי, שבא לבצע שיר של האשכנתוז אביב גפן, ובו שינה שורה אחת מהמקור, שהתייחסה לרצח בת זוג, ועידן אותה. כשנשאל למה, אמר כי אם היה שר את השורה היה נחשב כמסית לאלימות נגד נשים. על סמך הסיכוי ההיפותטי שצברי היה מואשם בדבר כזה, גוללת בן דיין תזה לא מאורגנת במיוחד לפיה מה שמותר לאשכנזי אסור למזרחי. הקו של בן דיין מיליטנטי בהרבה- מקפחים את האמנים המזרחיים.

אלו שני מקרים שבהם עדיין מרגישים אמני הפי"ת ומייצגיהם שהם מופלים לרעה, גם היום, ב-2012. בואו נבחן את שני המקרים. קודם כל במקרה של אהרון, המציאות  של 2012 מתנפצת על פניו מכמה וכמה סיבות. קודם כל, גלגל"צ אינה אמצעי התקשורת היחיד שבו אמן פי"ת יכול להישמע ולהתבטא. למעשה, אם נבחן זאת לעומק נראה שלאמני הפי"ת יש כמה מוסדות תרבות בארץ שמשויכים להם כמעט בלעדית, כמו ערוץ 24 שעדיין מתכנה "ערוץ מוזיקה ישראלית" אך בפועל הפלייליסט שלו הוא בעיקר פי"ת, וכמה מתוכניות הרדיו הפופלריות במדינה, כמו התוכנית של אליקו ברדיו לב המדינה. אך לאהרון כל אלה לא מספיקים, הוא רוצה לכבוש את גלגל"צ. הטענה של אהרון היא שגלגל"צ אינה מספיק פלורליסטית. אבל, מדוע שאותו עקרון לא יחול גם על ערוץ 24? או על אליקו? בכנות, כמה פעמים אליקו, או ירון אילן, שידרו שירים של אביב גפן או שלום חנוך? הטענה לפיה גלגל"צ מייצגת את המיינסטרים, או דבר כלשהו, מגוחכת. גלגל"צ אמנם ממומנת מכספי ציבור, וניתן לשאול מה הלגיטימיות לכך (ובכלל לשאול מדוע אנחנו צריכים תחנה שמופעלת ע"י צה"ל, אבל זה כבר דיון אחר לגמרי), אבל בסופו של דבר זו תחנה עם אג'נדה, שניתן להסכים לה וניתן שלא, אבל זו זכותה המלאה להחזיק בה, בדיוק כמו שלערוץ 24 יש אג'נדה ולאליקו יש אג'נדה. האג'נדה שלה לא כוללת, כנראה, את דודו אהרון ואמני פי"ת. אבל, הפתעה, היא לא כללה למשל את להקת היהודים, שעדיין הצליחו בגדול בלי להיות מושמעים בה. היא גם לא כוללת אמני אינדי ישראליים כמו יהוא ירון ועוזי רמירז, וגם להם הולך לא רע בלי גלגל"צ. אז דבר ראשון, לא שמעתי עדיין שאורית שחף ותום פטרובר, או יהוא ירון, רוצים לצאת למאבק כדי להיכנס לפלייליסט של גלגל"צ. מאידך, לא שמעתי גם את שלומי שבן או אביב גפן יוצאים לרחובות כדי להיות מושמעים ברדיו לב המדינה או בערוץ 24. כן שמעתי את דודו אהרון, וכל זאת כאשר הוא טוען שהוא "בכלל לא צריך את גלגל"צ". והוא צודק: עצם העובדה שהוא הצליח- בענק- בלעדיהם, מעידה הן על מגוון האפשרויות שעומדות היום בפני אמן פי"ת, שהוא גדול בהרבה מזה של אמן "אשכנזי", הן על קהל הפי"ת שככל הנראה לא צורך גלגל"צ, והן על גלגל"צ עצמה שככל הנראה אינה כזו מיינסטרים אחרי הכל, אם היא מצליחה לפספס הצלחה אדירה כמו דודו אהרון. אז אהרון לא שומע גלגל"צ, הקהל שלו לא שומע גלגל"צ, ובכל זאת- הוא תובע להיות שם.



הטענות של בן דיין הם סיפור אחר. מוצאו של האמן מטעין את הטקסט במשמעות יותר מהתוכן של שיריו, טוענת דיין. היא לא תוחמת את הדיון לאמני פי"ת, אלא לאמנים מזרחיים באשר הם. ובכן, אלו טענות שמאוד קל להפריך, כשמסתכלים על האחוז הנכבד של אמנים ממוצא מזרחי שכן זוכים להערכה אומנותית גדולה. מספיק לציין את דודו טסה, שעשה בשנה שעברה מה שאף אמן פי"ת לא ייעשה בדעתו השפויה- להקליט אלבום שלם של שירים עירקאיים מאמצע המאה הקודמת בשפת המקור, וקיבל על כך תשבוחות מקיר לקיר, ובצדק; את עמיר בניון, שאמנם יחסיו עם התקשורת די פתלתלים אבל בגדול הוא מקבל הערכה גדולה, הגם שיש דמיון גדול בין המוזיקה שלו לפי"ת; אביתר בנאי הפרסי, ששיר שלו שמתאר אונס ורצח ("כלום לא עצוב") היה להיט ענק לפני 15 שנה ואיש לא חשב להאשים אותו בהסתה לאלימות; ואעצור כאן כדי לא להיסחף לניימדרופינג מייגע. לעומת זאת, יש את המקרה של זמרות כמו איה כורם וקרן פלס, שאמנם לא בדקתי בציציותיהן אך דומני כי הם אשכנזיות, ששיריהם נקטלו ע"י המבקרים בני אותה תפוצה, ואף זכו לחיקוי משעשע ב"ארץ נהדרת". לא בדיוק מסתדר עם התזה של בן דיין. מה שאולי ניתן לטעון הוא שז'אנר הפי"ת אינו מקבל הערכה, אבל כפי שהוכחתי, זה לא בגלל המזרחיות נטו של יוצריו, אלא בגלל התוכן עצמו.

במילים אחרות, גם הטיעונים של אהרון וגם הטיעונים של בן דיין לא מחזיקים מים. אבל זה לא כל כך העניין. השאלה היא מדוע עדיין, ב-2012, מתקיימים דיונים כאלה. אין ספק שהייתה אפליה למוזיקה מזרחית בעבר. אין ספק שגם היום יש פערים רבים בין אשכנזים ומזרחים, ברוב תחומי החיים. אבל בכנות אני לא רואה את האפליה הזו בכל מה שקשור להצלחתה והשתלבותה של מוזיקת הפי"ת בנוף התרבות המקומי. אז למה בכל זאת אהרון ובן דיין מניפים בגאווה את דגל הקיפוח? שתי סיבות- האחת היא אגו, השנייה היא יחצ"נות. לדודו אהרון כואב באגו שהוא לא בגלגל"צ, זו הפסגה האחת שהוא לא מצליח לכבוש וזה משגע אותו. בנוסף, זה פשוט קל לרכוב על גבי טענות הקיפוח הישנות כדי לקבל עוד קצת כותרות ותשומת לב, שבסופו של דבר גם יגרמו לכיבוש הר גלגל"צ ולחיזוק האגו של אהרון. במקרה של בן דיין, היא סוג של לוחמת צדק עם אג'נדה פמיניסטית-מזרחית לוחמנית, היא הולכת עם זה בכל הכוח ובפול גז, וככל הנראה היא רואה קיפוח גם במקומות שבהן הוא עדיין לא התרחש בפועל, כלומר- פול גז בניוטרל. כל זאת, כשאת טענותיה ניתן להפריך בקלות רבה. מהבחינה הזו, אורטל בן דיין אינה שונה מאותם בעלי טורים אותם היא תוקפת- מנחם בן, איתמר הנדלמן סמית'- שיצאו נגד הפי"ת; אלה וגם אלה רודפים קצת יחצ"נות ועושים זאת תוך שימוש מתמיד בשד העדתי.

וכנראה שהשיח הזה לא ייגמר לעולם, וחבל. לא צריך להמציא גזענות וקיפוח במקומות שבהן אין כאלה. בסופו של דבר, אהרון מרוויח מלא כסף ועושה המון אנשים מאושרים עם המוזיקה שלו, וזה צריך להספיק לו, עם המבקרים או בלעדיהם, עם גלגל"צ או בלעדיה. ואורטל בן דיין יכולה למקד את האנרגיה המהפכנית שלה בעוולות אמיתיות שמופנות כלפי בני עדות המזרח, כפי שכבר עשתה בעבר בהצלחה, ולא בכאלה שהיא ממציאה או מנפחת. אבל זה כנראה לא יקרה, כי כמו שסקס מוכר, גם עדתיות מוכרת.

18 תגובות:

  1. אתה כותב יותר מדי טוב בשביל נושא כזה שחוק ולא מעניין.

    השבמחק
  2. מצוין. כתבת יפה והעלית כמה טענות שלא חשבתי עליהם.
    יחד עם זאת אני עדיין חושב שיש לה נקודה. היא כמובן מגזימה אבל לדעתי היא צודקת בכך שבקרב קובעי הטון בתקשורת המוזיקה (מבקרים, עורכים וכו') יש זלזול מיוחד בפופ ים תיכוני - מעבר לזה שיש כלפי פופ אחר. והזלזול הזה לא נובע מהרמה של המוזיקה (שב"כ לא נופלת מבסגונות אחרים, שהרי אין כ"כ הרבה ליפול), אלא מהמוצא שך מי שמייצר אותה ובעיקר שלה קהל היעד שלה. אפשר לקרוא את זה בין שורות הביקורות והפלייליסט. באןפן דומה הזלזול ביוצאות רימון נבע גם מהמגדר שלהן. הרי זה לא שהן עושות משהו שונה מאוד מבן ארצי או עברי לידר.
    זה שהן הצליחו למרות הזלזול הזה אכן מראה על חולשה של קובעי הטון. ואולי הזלזול הזה הוא תוצאה של החולשה הזו - קובעי הטון מרגישים שהם כבר לא קובעים את הטון. אין מה להשוות בין האימפקט והמחויבות של תחנה פופולרית כמו גלגל"צ לתוכניות ברדיו מקומי או ערוץ טלויזיה איזוטרי. זוהי תחנה ציבורית ועליה לשרת את הציבור ולא אג'נדה פרטית.

    השבמחק
    תשובות
    1. פסטרנק היקר,
      אני מסכים איתך שיש זלזול בפי"ת כז'אנר, זו טענה שאני מעלה בפוסט. זה נכון שיש ז'אנרים של אומנות שנחשבים יותר "גבוהים" בעוד אחרים נחשבים יותר "נחותים". באותה מידה,למשל, יש זלזול בקרב מבקרי קולנוע לגבי ז'אנרים מסוימים כגון סרטי אימה או קומדיות פלוצים של סת' רוגן. העניין הוא שלא נראה סביר שבמאי סרטי אימה או סת' רוגן יפגינו במחאה על כך שסרטיהם לא מיוצגים ברשימות "100 הסרטים הטובים ביותר אי-פעם". הם עושים את הסרטים האלה, יש להם קהל רב, שימותו הקנאים, וכולם מרוצים. זה אינו המצב של אמני הפי"ת שלא די להם בהצלחה המסחרית, הם גם רוצים הערכה אומנותית.

      אבל כל זה אינו מה שאורטל בן דיין טענה: היא טענה שהזלזול קשור באופן הדוק למוצא, ואני חושב שקיים זלזול, אך הוא קשור לתוכן. ועובדה, שיש אמנים ממוצא מזרחי שמוציאים תוכן ראוי שאפילו האליטה האשכנזית כביכול מעריכה.

      לגבי גלגל"צ שיותר מחויבת מאליקו או ערוץ 24- בשל מה היא יותר מחויבת? אם היא פופולרית אז היא יותר מחויבת מרדיו לא פופולרי? אני לא בטוח. יכול לביות שאם היא ממומנת באופן עקיף ע"י מעריצי דודו אהרון אז היא צריכה לייצג את דודו אהרון. אבל כאמור, זה מדרון חלקלק כי היא צריכה גם לייצג את יהוא ירון לפי אותו עקרון בדיוק. ירון כנראה ישן טוב בלילה בלי להיות בגלגל"צ, אהרון לא, למרות שיש לו את כל הסיבות כן לישון טוב.

      מחק
  3. כמה הערות-
    גלגל"צ היא תחנת רדיו, התוכניות של ירון אילן ושל אליקו הן תוכניות. אני מקווה שאתה מבין את ההבדל בין תוכנית של שעתיים שמשמיעה מוזיקה מזרחית, או פופ ים תיכוני, לבין תחנה שהלכה למעשה לא משמיעה, במיוחד כשזה הז'אנר המוזיקלי הפופולרי במדינה.
    אם כבר דיברת על אג'נדה- האג'נדה הרשמית של גלגל"צ היא מניעת תאונות דרכים, דיווח על עומסי תנועה ותזכורת קבועה לנהגים להישאר עירניים ולנסוע לאט. אין שום כיוון מוזיקלי מוגדר שהתחנה הזו מקבעת לעצמה.
    שלישית, הדוגמא של אביתר בנאי היא לא הוגנת. הרי הז'אנר שבו הוא פועל הוא לא הז'אנר המזרחי, המשפחה שלו היא צברית לחלוטין- סבא רבא של סבא שלו עלה ארצה מפרס. וכן, שיר כמו עם מילים כמו "תפוס, תפוס תפוס, תסובב לה את הראש" של סטלון ואורן חן (http://www.youtube.com/watch?v=bZdQL6mrz_I) נתפס כאגרסיבי הרבה יותר מ"אקדח" (http://www.youtube.com/watch?v=aYfDx5RDT8A).
    ולמרות שקשה להגיד שהפרכת את הטיעונים של השניים, אני נוטה להסכים איתך לגבי המסקנות. אגו ויח"צ מניעים את אהרון ובן דיין. למרות שאני חייב להודות שבן דיין העלתה נקודה מעניינת שלא ממש חשבתי עליה בעבר. הרי "אקדח" למשל, או "אנס בחצרות בחושך" של טאטו בהנהגת ערן צור (http://www.youtube.com/watch?v=kSnX8c7gYO4) נתפסים כיצירות אומנותיות, למרות האלימות שבהן (לעזאזל, בטאטו ניגן אנס מורשע!).

    השבמחק
    תשובות
    1. הי מיכאל, תודה על ההערות הנבונות.
      קודם כל, לגלגל"צ יש אג'נדה, והיא באמת מעדיפה רוק ישראלי מיינסטרימי על פני מזרחי. אני לא מעמיד פנים שאין העדפה כזו, אני פשוט טוען ש:א. מותר לה לשדר מה שהיא רוצה, אחרת כל אזרח במדינה עוד ידרוש תוכנית פרטית; ב. זה לא צריך להפריע לאהרון, שברוך השם מתפרנס בכבוד, כמו שזה לא מפריע לאמנים אחרים שמתפרנסים בכבוד, גלגל"צ היא רק אפיק אחד מתוך רבים אחרים במרחב התרבותי שניתן לעבוד בהם; ג. ההעדפה הזו אינה נובעת, כמו שאני רואה את זה, מהפליה על רקע עדתי.
      ובטוח שבן דיין העלתה נקודה מעניינת, אחרת לא הייתי כותב את הפוסט.

      מחק
  4. יוחאי, לא הבנתי למה קבעת שהמקרה של זהר צברי הוא היפותטי? זהר צברי אכן חידש את השיר של אביב גפן

    השבמחק
    תשובות
    1. אולי לא התנסחתי מספיק טוב, צברי נשאל מדוע שינה את השורה "אני ארצח אותך" לשורה "אני אשכח אותך" וענה כי אם היה שר את השורה כלשונה היה מואשם בהסתה לאלימות- זו הטענה ההיפותטית שאני מדבר עליה. מה היה קורה אם. אם צברי לא הרגיש נוח עם השיר הזה, זכותו לבחור לא לבצע אותו בכלל, וזה לגיטימי. העניין הוא שצברי וגם אורטל כבר מוכוונים מראש לחפש את הקיפוח ועל כן מעלים סצנריו היפותטי של קיפוח.

      מחק
    2. לדעתי הדוגמא של הסצנריאו ההיפוטתי של הקיפוח היא הדוגמא הכי טובה בכל הפוסט של בן דיין, זאת דוגמא ממשית מאוד של כמה תחושה של אפלייה יכולה לשתק. אם הפוסט היה כתוב בצורה מורכבת יותר, אישית יותר, ולא שטחית ומתלהמת, אז אולי היה קל יותר להתחבר לדוגמא הזו. לדעתי זה מאוד חשוב מה היה קורה בפועל אם היה שר את השורה הזאת, אבל זה לא הופך את הדוגמא לפחות ראויה. ההתלבטות של צברי לא הייתה היפותטית, גם לא החששות והבחירה שלו. לדעתי זו לא בחירה תמוהה המעידה על איזושהי פרנויה הזויה של קיפוח, אלא דוגמא שמייצגת את ההשלכות של מאזן הכח שנוצר במשך שנים רבות כאן, וגם אם חלו שינויים עד 2012, זה עדיין נושא שדורש התייחסות

      מחק
    3. דוד- אין עוררין על תחושות הקיפוח של צברי, אהרון ובן דיין, תחושות שיש להן בסיס היסטורי מוצק ומוצדק. אבל היום, בתקופה של פריחה חסרת תקדים של הז'אנר, הטענות שמועלות הן די מיושנות ולא ממש עומדות במבחן המציאות, ואני אף טוען שהן פופוליסטיות, כי כמו שאני רואה את זה מאזן הכוחות שיצר את תחושות הקיפוח השתנה לבלי היכר.

      מחק
    4. יוחאי אתה טועה, והטעות שלך נובעת בדיוק מחוסר היכולת לזהות את עולם הפריוולגיות שאתה חלק ממנו. למזרחי (ובפרט לזמר מזרחי) אין את הפריוולגיה לשיר מילים מבלי שהוא יתן את הדעת לאימפקט האפשרי שלהן. המצוקה של צברי היא לא היפותטית, היא אמיתית לגמרי. הפריווילגיה של אביב גפן היא שהוא לא צריך להתלבט, פריווילגיה שאינה מנת חלקו של צברי. המוזיקה המזרחית, כחלק מהתרבות המזרחית היהודית בכלל, נתפסת כנחותה, והחדירה שלה לכאורה לאיזורים שנחשבים לסמלי הון-תרבותי (קיסריה, עושר וכולי) לא רק שלא רוממו את מעמדה של המוזיקה המזרחית - אלא "הנמיכו" את הסמלים. הופעה בקיסריה היא מושא ללעג, וזמר מזרחי עשיר נתפס פשוט כנובוריש. זו לא תופעה שמוגבלת למוזיקה המזרחית אלא לתרבות המזרחית כולה (שמעולם לא נתפסה כתרבות, מקסימום כפולקלור). יש תיאוריות סוציולוגיות מעניינות מאוד שמתארות כיצד נשמר ההון-הסימובלי בידי אותן קבוצות שמשנות כל הזמן את סמלי ההון התרבותי על מנת לשמר את מעמדם כבעלי אותו הון.

      מחק
    5. בסיס היסטורי?!? יוחאי על מה אתה מדבר? אחוז המזרחים באקדמיה הוא פחות מ-10%, שישים וחמש שנה אחרי הקמת מדינת ישראל! הפערים בין מזרחים ואשכנזים רק גדלו בעשורים האחרונים, ובמרכז (הגיאוגרפי והתרבותי) הישראלי תמצא רוב אשכנזי ברור, בעוד הפריפריה מתהדרת ברוב מוחלט של מזרחיים, מה "היסטורי" בזה?!?

      מחק
    6. הי נעמה,
      קודם כל, אם אפשר לא לצעוק ולהשתמש במלא סימני קריאה ושאלה,ברור לי שעצבנתי אותך גם בלי זה. שנית, הבהרתי חד וחלק בפוסט עצמו שיש פערים רבים בין מזרחים ואשכנזים, ושעדיין קיים ממסד אשכנזי חזק. זה מתבטא בעיקר בתקשורת שכאמור בזה לאמני הפי"ת, ואני לא חולק על כך שהיא מזלזלת בהם. אפשר להיכנס לסטטיסטיקות שאת מציגה לגבי הפערים אך אין צורך כי אני לא חולק עלייך בנקודה הזו. העניין הוא, שאם פעם הזמר הים-תיכוני היה צריך את הממסד האשכנזי כדי לקבל חשיפה או הכרה או הערכה, היום הוא מסתדר מצוין גם בלי זה, והרבה יותר טוב מאמני הבון טון של הממסד- בדיוק כמו שדוד אהרון אומר שוב ושוב.מאידך, קיימים עוד זרמים ותת-תרבויות בתרבות הישראלית שמסתדרים מצוין בלי הכרה של האליטה האשכנזית, מספיק אם אציין את סצנת האינדי הישראלית על תת-תתי זרמיה, סצנת המטאל הישראלית, סצנת המוסיקה הרוסית ועוד ועוד. ההבדל בין הזרמים האלו לזרם הפי"ת הוא שהפי"ת עדיין שבוי במיסקונספציה לפיה הוא שווה משהו בעיניי התרבות הישראלית רק אם הוא בגלגל"צ, וזו בעיניי טעות. במקרה של דודו אהרון זו אפילו לא סתם טעות אלא פרובוקציה גרידא שנועדה לתת כותרות.

      לגבי הפריבילגיה של אביב גפן כביכול- גם כאן זה לא נכון, אביב גפן הואשם לא פחות בדרדור הנוער להתאבדות ודקדנס, דמו הוקז בכיכר העיר בגלל שלא שירת בצבא, אז איזו פריבילגיה בדיוק הייתה לו? לעומת זאת, צברי אפילו לא ניסה, אז איך אפשר לבדוק את חוסר הפריבילגיה שלו? מצטער אבל ממש לא השתכנעתי מהטיעון הזה.

      לגבי המזרחי שנתפס כנובוריש- כאן אני ממש לא חש צורך להתנצל, משום שאמני הפי"ת לגמרי מרימים להנחתה- הם מתרברבים בעושר שלהם ומתגאים בו, וכשאייל גולן מתזמן ציולם פפרצי עם הנערה התורנית אז אין פלא שהוא נתפס כפלייבוי נהנתן. כן, זה האימאג' שהם מטפחים וכך גם הם נתפסים. אבל, שוב, זה לא בגלל שהם מזרחים, כי גם (להבדיל) אהוד ברק נתפס כעשיר הדוניסט כשהוא הולך לגור במגדלי אקירוב. מי שעושה שופוני ומשוויץ בכסך שעשה, שלא יתפלא שהוא נתפס כנובוריש נהנתן.

      ולבסוף, הטיעון שבו יש זלזול כולל בתרבות המזרחית- הגזמת, הגזמת, הגזמת. נתתי את הדוגמא של האלבום הנפלא של טסה שזכה לשבחים רבים, אפשר לציין את האלבום האלג'יראי של נגן העוד נינו ביטון שזכה גם הוא לשבחים רבים, יש את פסטיבל העוד, יש את שלמה בר שכבר שנים הוא שם דבר, ואפילו אבות המזון של הפי"ת כמו צלילי הכרם ואהובה עוזרי, ועוד רבים,רבים,רבים, כולם זוכים להכרה והערכה. יש אפילו בול של זוהר ארגוב, לצד בול של מאיר אריאל למשל, יקיר הממסד האשכנזי. אז גם כאן, אני לא השתכנעתי.

      מחק
  5. אם אפשר, אני רגע לא רוצה להתייחס לתוכן אלא למשהו קטן שצרם לי: "אמני הפי"ת, שנמנים על בני עדות המזרח, הם המצליחים ביותר היום בישראל. אייל גולן, קובי פרץ, דודו אהרון ואחרים הם בחזקת מיליונרים. הם מפוצצים הופעות, הם מוכרים המון תקליטים, הם גרים בדירות פאר ונוסעים במכוניות ראוותניות, יוצאים עם הנשים הכי יפות בארץ, הם חורשים וקורעים את הארץ ועובדים מאוד קשה, והם מרוויחים יפה מאוד. ההצלחה המסחרית שלהם לא מוטלת בספק."
    שים לב שבמשפט הזה נשים מוזכרות בנשימה אחת עם הצלחה חומרית, כחלק מאותה הצלחה חומרית. הצירוף של "כסף ונשים" הוא מאוד שגור, אך אשמח אם תשים לב לזה. אני אישית לא אוהבת לזרוק את המילה "החפצה" בכל מקום, אבל זו בעיני אכן החפצה במובן הכי פשטני שלה.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה שהסבת לתשומת ליבי. יכול להיות שזה לא רלוונטי ואולי אף פוגעני ואני אוריד את זה, אם כי אייל גולן למשל סוג של מנפנף לראווה בנשים שהוא יוצר איתם וזה חלק מהשופוני. אבל אני מקבל את ההערה ואני מוריד את זה- בעיקר כי זה לא רלוונטי לדיון.

      מחק
  6. אתה נותן דוגמאות של זמרים ממוצא מזרחי שמזוהים עם הממסד האשכנזי ומסיק מכך שאין אפליה על רקע עדתי. זאת הסקה שגויה. העובדה שבמיינסטרים יש גם כמה מזרחים לא מעידה על שוויון ובוודאי לא סותרת אפליה. גם באקדמיה יש קצת מזרחים, ובכל זאת יש אפליה. אבל חשוב יותר: אני חושבת שההתייחסות שלך לאפליה עדתית היא די שטחית. גם אם מוזיקה מזרחית (מה שאתה קורא לו פי"ת בלשון נקייה שמנסה להתנער מ"השד העדתי", במחשבה שזה יהפוך אותו ללא רלוונטי) לא נחשבת לנחותה בגלל שהאמנים בז'אנר הם מזרחים, היא נחשבת לנחותה בגלל המוטיבים המזרחיים עליהם היא מבוססת, וכמובן בגלל קהל היעד שלה, שמורכב רובו ממזרחים ומזרחיות.

    השבמחק
    תשובות
    1. בכוונה השתמשתי בהגדרה של פופ ים תיכוני לא מוזיקה מזרחית, משום שהמוזיקה עצמה אינה ממש מזרחית, אלא יותר מוזיקה של מזרחים. זה לא בגלל ההתרחקות מהשד העדתי אלא מהגדרה מוזיקלית, מכיוון שהמוזיקה בסופו של דבר דווקא די מערבית, לא תמצאי בה רבעי טונים או מבנים מוזיקליים מורכביים של מוזיקה ערבית (אולי לפעמים שומעים מקאמות, אבל לא במיינסטרים של הפי"ת).
      אני יכול לקבל את הטענה שיש זלזול בקהל היעד. אבל זה נושא די סבוך, שנראה לי שקצת עולה בהיקפו על הפוסט, בדיוק כמו אחוז המזרחים באקדמיה. במאמר מוסגר שאולי לא כל כך קשור,אם את שואלת אותי, הזלזול אגב מגיע גם מהאמנים עצמם, שנראה שלא מנסים לאתגר את הקהל שלהם ונותנים לו עוד מאותו דבר. אבל זו זכותם כמובן, אני לא אומר שחייבים לאתגר.

      מחק
  7. בתור אחד שאין בו שום צד אשכנזי, מסכים איתך במאה אחוז. אני בתור מזרחי לא סובל מזרחים אחרים שמתנהגים כמו הסטיגמה ומתפלאים שהם מקבלים יחס שונה. זה כמו ש-99 אחוז מאלה ששומעים מזרחית אומרים לי: "מה זה המוזיקה הזאת, יא אשכנזי" ואם מישהו אומר שמזרחית זה זבל הוא מתנשא.

    המשפט הכי חשוב לדעתי בכתבה המעולה שלך היא שלא צריך ליצור קיפוח במקומות שאין. לאתיופים לדוגמא, יש הרבה יותר קיפוח, באופן כללי, ובינתיים שומעים הרבה יותר את המזרחים.

    השבמחק